powrót do listy artykułów

Jak radzić sobie z bezsennością u dzieci?

Problemy ze snem u dziecka mają wpływ na całą rodzinę, zwłaszcza wtedy, kiedy dziecko jest jeszcze bardzo małe. Deficyt snu dotyka nie tylko dziecko, ale również jego otoczenie. Jak pomóc dziecku, by spało lepiej?

Jak pomóc dziecku?

Sposób zależy od przyczyny bezsenności. Z większymi dziećmi można bez problemu porozmawiać i znaleźć wspólnie rozwiązanie, niemowlę nam wiele nie powie. Poniżej przedstawiamy kilka pomysłów, które można wypróbować. Nie należy jednak zapominać o tym, że każde dziecko jest inne i nie wszystkie sposoby będą działać na dzieci tak samo.

Jak pomoci dětem s nespavostí

Bliskość matki

Waszej nieustannej uwagi będą domagać się zwłaszcza niemowlęta i małe dzieci. Jeżeli zamiast spać ciągle płaczą, a powodem nie jest głód, kolka lub ząbkowanie, być może potrzebują bliskości matki. Można spróbować dziecko przed położeniem do łóżeczka zawinąć w becik, śpiworek lub w chustę. Zwykle niemowlaki reagują na to dobrze, becik da im poczucie bezpieczeństwa, jest na dodatek ciepły i wygodny. Innym sposobem jest chusta do noszenia dziecka. Można jej używać zwłaszcza podczas popołudniowego snu, dzięki chuście mama ma obie ręce wolne, może zająć się swoimi sprawami. W nocy można położyć dziecko obok siebie w łóżku. Wiele mam chwali sobie pomysł z tymczasowym umieszczeniem łóżeczka obok swojego łóżka, dziecko czuje wtedy dotyk matki. Innym pomysłem jest zostawienie przez matkę podkoszulki przy dziecku, aby czuło zapach matki.

Wprowadzanie regularności

Niezależnie od wieku dzieci potrzebują systemu i regularności, inaczej zaczynają wchodzić rodzicom na głowę. W praktyce oznacza to wprowadzenia sztywnego czasu i miejsca snu. Oczywiście w przypadku niemowlęcia dobrym pomysłem jest zabieranie go od czasu do czasu do łóżka, jednak dobrze jest powoli oduczać tego małe i starsze dzieci.

Wzorce snu

Wzorce snu związane są z wprowadzoną regularnością. Niektórym dzieciom nie podobają się zmiany (np. osobny pokój) albo domagają się ciągłej uwagi rodziców, która nie jest pożądana w godzinach nocnych. Jeżeli dziecko budzi się wielokrotnie w ciągu nocy i za każdym razem przywołuje rodziców płaczem, spróbujcie odczekać 5-10 minut przed pójściem do dziecka, nie bierzcie go na ręce, dajcie mu pić, smoczek, przykryjcie i odejdźcie. Powtarzajcie to za każdym razem, kiedy dziecko obudzi was swoim płaczem. Na początku będzie to trudne, ale dziecko szybko zrozumie, że płaczem nie osiągnie wszystkiego. Wiele rodziców ma bardzo dobre doświadczenie z tą metodą.

Rytuały przed snem

Dzieci kochają rytuały i potrzebują powtarzalności każdego dnia. Nie tylko daje im to oparcie, ale również stwarza skojarzenia, a później nawyk. Można tworzyć różne rytuały związane ze snem. Może to być kąpiel, zaciągnięcie żaluzji lub położenie do łóżeczka, co dziecku będzie się kojarzyć z tym, że pora już iść spać. Jednak najlepszymi rytuałami są: czytanie książek i śpiewanie kołysanek. Nie tylko działa tutaj uspakajająco głos matki, ale buduje się więź i zaufanie.

Odpowiednie warunki

Ważne jest zapewnienie dziecku idealnych warunków dobrego snu. Ze względu na to, że dziecko we śnie nie tylko odpoczywa, ale przede wszystkim rośnie i rozwija się, z pewnością nie można snu lekceważyć. Pokój powinien być posprzątany, jakikolwiek kurz lub sierść mogłaby podrażniać i budzić dziecko. Pokój trzeba dobrze przewietrzyć, w przegrzanym pomieszczeniu dziecko będzie się ciągle budzić. Z pokoju należy wynieść wszystkie sprzęty elektroniczne, które mogłyby zakłócać sen, dotyczy to również źródeł silnego światła. Dla zdrowego i dobrego snu konieczne jest również odpowiednie łóżko i materac dziecięcy, dający wygodę i odpowiednie oparcie dla ciała. Nie należy też zapominać o odpowiednich poduszkach, kołdrach i przyjemnych powłoczkach.

Ciepły napój i uspakajający zapach

Większe dzieci mają czasem problem z zasypianiem, ponieważ przeżywają swój stres (związany z przedszkolem lub szkołą) albo mają bujną fantazję i przed zaśnięciem wyobrażają sobie różne rzeczy. Dobrze jest przed snem je uspokoić. Pomocna może być herbata z melisą albo ciepłe mleko z miodem lub syropem z agawy. Bardzo pomagają również zapachowe uspakajające świeczki lub olejki. Należy zaopatrzyć się w olejek lawendowy, rumiankowy lub z melisy, wkropić kilka kropel do lampki, rozmieszać z wodą i zapalić. Mniejszym dzieciom można dać do łóżeczka poduszeczki zapachowe z ziołami, umieszczając je na przykład w nogach. Idealne są lawendowe, z koprem włoskim czy chmielem.

Pomoc lekarska

Jeżeli bezsenność trwa długo, dobrze jest pokazać dziecko lekarzowi, który po zbadaniu dziecka może zadecydować na przykład o wykonaniu badań polisomnograficznych. Pozwoli to na kompletny monitoring snu dziecka. Dzięki temu zostanie ustalony charakter i przyczyna bezsenności z wykluczeniem stanów nocnego niepokoju (takich jak koszmary nocne czy lunatykowanie), chrapania, bezdechu czy ataków padaczkowych. Istnieją również inne rodzaje badań, jednak to lekarz podejmuje decyzję o ich wyborze i zaleceniu.


Najnowsze artykuły

10 wskazówek, jak zaoszczędzić więcej czasu na sen II część

W pierwszej części naszego artykułu otrzymałeś parę rad, jak zaplanować dzień, aby pozostać produktywnym i jednocześnie wygospodarować więcej czasu na sen. Sen wymaga czasu, jeżeli nie nadążamy realizować naszych obowiązków, mamy tendencję okradać się o czas potrzebny na wypoczynek. To szkodzi nie tylko zdrowiu, ale ma wpływ na naszą produktywnosć. Jak poradzić sobie z codziennymi obowiązkami szybciej?

więcej

Spokojny i zdrowy sen w trakcie ciąży – 1. trymestr

Dla przyszłych mam i ich dzieci ważny jest każdy każdy krok podejmowany od początku ciąży. Wszystko co podczas tego pięknego okresu przeżywa i robi mama, bezpośrednio wpływa też na rozwój płodu. Jednym z najważniejszych czynników, które wpływają na jakość naszego życia, nie tylko podczas ciąży, jest zdrowy sen. W naszym nowym artykule opowiemy o tym, jak go sobie zapewnić.
więcej