Dostawa materacy ENZIO i PerDormire, łóżek oraz poduszek PerDormire i TEMPUR – GRATIS
[email protected]
+48 690093100
Infolinia jest czynna codziennie, w godzinach od 8:00 do 20:00
Menu Zamknąć
0 0 zł
Twój koszyk jest na razie pusty
Strona Główna Blog O śnie Siedem największych mitów, dotyczących snu

Siedem największych mitów, dotyczących snu

Istnieje wiele powszechnie powtarzanych informacji na temat snu. Od opowieści i rad najstarszych pokoleń dotyczących tego, co zrobić, by się lepiej zasypiało, aż po sposób pojmowania przebiegu, działania i istoty snu. Jednak nie zawsze opłaca się bezgranicznie wierzyć temu, co ludzie mówią. Nawet jeśli wielokrotnie słyszeliśmy jakąś ciekawostkę związaną ze snem (tak często, że zaczynamy ją traktować jak prawdę), to ta ciekawostka wcale nie musi być zgodna z prawdą. W niniejszym artykule przedstawiamy 7 z najczęściej krążących mitów o śnie, które są całkowicie błędne.est absolutnie normalne budzić się nawet kilka razy podczas nocy.…

1. W nocy często się budzę, więc cierpię na bezsenność

Większość z nas budzi się nawet kilka razy w ciągu nocy, ale tego nie pamięta, dlatego wydaje nam się, że przesypiamy całą noc w jednym kawałku. Jeśli po krótkim wybudzeniu znowu zaśniemy, nie stanowi to żadnego problemu. Sen dzieli się na dwie zasadnicze fazy: non-REM (w trakcie której ciało odpoczywa: spada ciśnienie krwi, zmniejsza się napięcie mięśni, dochodzi do wydzielania hormonów, itd.) oraz fazy REM (w trakcie której ciało jest już gotowe do obudzenia, ale mózg jeszcze intensywnie odpoczywa). W fazie REM pojawiają się marzenia senne, mózg zapamiętuje doświadczenia; jest to faza tłumienia oraz otwierania się podświadomości. Zbudzić się możemy w tej właśnie fazie albo pomiędzy poszczególnymi cyklami snu. Rano ludzie zazwyczaj nie pamiętają, że w ciągu nocy kilka razy na chwilę się wybudzali i natychmiast ponownie zasypiali. Z tego względu nie można tych stanów porównywać do bezsenności czy też do innych problematycznych chronicznych stanów.

2. W weekend mogę się wyspać na zapas

Nagromadzić zapasy snu, z których moglibyśmy czerpać w trakcie ciężkiego tygodnia pracy? To zbyt piękne, żeby mogło być prawdziwe! Sen tak nie działa. Naukowcy z Uniwersytetu w Chicago, prowadzili badania nad zmiennością rytmu snu i doszli do wniosków, że organizmu nie da się oszukać. Skutki „odsypiania w weekend“ są wręcz odwrotne do pożądanych: naprzemienny krótki czas snu (w ciągu tygodnia) i długi (w ciągu weekendu), jest czynnikiem przeciążającym organizm, który potem nie jest przez to w stanie funkcjonować na 100 procent.

3. Muszę spać osiem godzin dziennie

Lekarze mówią, że optymalny sen powinien trwać od 7 do 8,5 godziny dziennie. Ale każdy człowiek jest inny i każdy ma inne zapotrzebowanie na sen. Komuś wystarczą cztery godziny, ale bywają też tacy, którzy potrzebują dziesięciu godzin snu dziennie. Jakość snu i wypoczynku, jaki on daje, jest zależna od tego, czy organizm doświadczy całego, nienaruszonego cyklu snu, włącznie z jego najgłębszymi fazami. A to, czy organizm doświadczy pełnych cykli snu w ciągu w ciągu czterech lub w ciągu dziesięciu godzin – nie ma już znaczenia.



4. Po alkoholu będzie mi się lepiej spało

Jeżeli przed snem wypijesz pół butelki rumu, to prawdopodobnie szybko zaśniesz, ale rano będziesz się czuł zmęczony i niewyspany. Alkohol ułatwia zasypianie, jednak jego wchłanianie i trawienie przez organizm sprawia, że sen jest płytki. Zatem w takiej sytuacji możesz się obudzić wcześniej, niż to dla Ciebie zdrowe, a i sama jakość snu jest stosunkowo marna.

5. W trakcie snu organizm nic nie robi

Wiele z procesów zachodzących w organizmie jest w nocy przełączona na reżim minimalistyczny: spada temperatura organizmu, oddech jest spowolniony, obniża się ciśnienie krwi. Jednak organizm wykorzystuje ten czas: odnawia swoje komórki oraz wytwarza nowe połączenia neuronowe w mózgu. Zdrowy sen, wpływa na polepszenie koncentracji, systemu immunologicznego oraz jest prewencją chorób układu krążenia. Ponadto, kiedy jest ciemno, to organizm wytwarza melatoninę – hormon, który m.in. spowalnia proces starzenia.

6. Środki nasenne zawsze pomogą

Jeśli od dłuższego czasu czujesz się niewyspanym i odzwierciedla się to w Twoim codziennym funkcjonowaniu, to powinieneś się zastanowić, co jest sednem problemu. W optymalnej sytuacji, problem z bezsennością powinien zostać rozwiązany bez aplikowania lekarstw. Zastanów się, czy chodzisz spać regularnie, czy wstajesz codziennie o tej samej porze, czy uprawiasz sport i czy budujesz u siebie m.in. nawyk zdrowego snu. Jeśli nie udaje Ci się codziennie chodzić spać o tej samej porze, to zalecamy, abyś przynajmniej wstawał codziennie o tej samej porze. Paradoksalnie, pomimo że w ten sposób dla „mało-śpiących“ zostaje skrócony czas snu, to przynajmniej dochodzi do synchronizacji procesów biologicznych, które są związane nie tylko ze snem, ale również z innymi procesami przebiegającymi w organizmie. W takim przypadku, jest koniecznym, by nadal badać, co jest przyczyną bezsenności. Jeżeli chodzi o bezsenność spowodowaną tragicznymi wydarzeniami lub ważnymi problemami, trzeba iść do lekarza po lekarstwa, których zazwyczaj używa się przez 4-6 tygodni. Na długotrwałą bezsenność, która nie jest reakcją na żadne wydarzenia, ale trwa wiele miesięcy, a nawet ciągnie się latami – zaleca się stosowanie leków zawierających melatoninę.

7. Im bardziej będę zmęczony, tym lepiej się wyśpię

Ekstremalne wyczerpanie może powodować problem z zaśnięciem. Po trudnym dniu, kiedy organizm jest skrajnie zmęczony, ale Twój mózg wciąż pracuje na najwyższych obrotach – sen zazwyczaj nie chce przyjść. A kiedy już w końcu uda się zasnąć (często dopiero przy pomocy leków), to ten sen jest płytki i niezdrowy. Ponadto – paradoksalnie – możesz się po takim śnie czuć bardzo wyczerpanym.