[email protected]
+48 690093100
Infolinia jest czynna codziennie, w godzinach od 10:00 do 20:00
Menu Zamknąć
0 0 zł
Twój koszyk jest na razie pusty
Strona Główna Blog O materacach Spanie na boku: jak wybrać odpowiedni materac i poduszkę

Spanie na boku: jak wybrać odpowiedni materac i poduszkę

Czy spanie na boku jest zdrowe? Eksperci z organizacji Sleep Foundation opisują korzyści wynikające ze spania na boku, uwzględniając to, dla kogo ta pozycja jest zalecana. A eksperci z DlaSpania doradzą, jaki materac i poduszkę wybrać, aby ta pozycja miała jak najkorzystniejszy wpływ na Twoje zdrowie.

Jak sen na boku wpływa na Twoje zdrowie? 

Najzdrowsza pozycja snu to coś, co dla każdego jest indywidualne. Zdaniem ekspertów zdrowa pozycja snu to taka, w której kręgosłup znajduje się w linii prostej zaczynając od głowy, kończąc na biodrach. Przy czym spanie na boku lub na plecach ma więcej zalet niż spanie na brzuchu.  

Jako dzieci zmieniamy pozycje snu przez większość nocy. Z wiekiem częściej przyzwyczajamy się do jednej pozycji, która staje się naszą ulubioną. Ponad 60% dorosłych śpi na boku. Dodatkowo mężczyźni spędzają na boku więcej czasu niż kobiety. A dla kogo spanie na boku jest najbardziej odpowiednie?  

Przede wszystkim dla osób: 
  • cierpiących z powodu bólu w odcinku lędźwiowym, 
  • mających problemy ze zgagą,  
  • mających problemy z chrapaniem, 
  • mających problemy z trawieniem.
To, na której stronie powinieneś spać, zależy od Twoich preferencji i Twojego stanu zdrowia. Osoby z problemami trawiennymi lub zgagą najczęściej śpią po prawej stronie, podczas gdy ci, którzy przeszli zawał serca, lubią spać na lewym boku. 
 

Kiedy sen na boku nie jest dla Ciebie najlepszy 

Sen na boku może mieć także swoje wady. Jedną z nich może być powstawanie zmarszczek po stronie twarzy, którą częściej przykładasz do poduszki. Spowodowane jest to głównie rozciąganiem skóry podczas drobnych ruchów po poduszce. Osobom, które chcą uniknąć zmarszczek od poduszki, zalecamy spanie na plecach.  

Sen na boku nie jest również odpowiedni dla tych, którzy odczuwają ból z powodu sztywnych, obolałych ramion. Sen na boku wywiera dodatkowy nacisk na ramiona, co może pogorszyć stan. Jeśli odczuwasz ból biodra podczas spania na boku, może to być spowodowane nieodpowiednim materacem. Bez względu na to, czy odczuwasz ból po lewej, czy prawej stronie, nadszedł czas, aby zastanowić się, czy obecny materac nie jest dla Ciebie zbyt twardy? 

Materac do spania na boku powinien poddawać się i dostosowywać w okolicach bioder i ramion. Z kolei reszcie pleców powinien zapewnić odpowiednie podparcie. Jeśli tak nie jest, możesz zacząć odczuwać ból śpiąc na lewym lub prawym boku.   

Jeżeli śpiąc w tej pozycji odczuwasz ból w odcinku szyjnym kręgosłupa może to być spowodowane nieodpowiednią poduszką, która np. nie jest przeznaczona do spania w tej pozycji.  

 

Poduszki odpowiednie do spania na boku 

Głowa ułożona na boku wymaga wyższego podparcia niż w innych pozycjach. Dlatego też przydatne okażą się poduszki, które unoszą głowę i szyję tak, aby kręgosłup znajdował się w linii prostej. Poduszki anatomiczne są idealne, ponieważ są przystosowane do każdej pozycji snu.  

Anatomiczna poduszka do spania na boku ma najczęściej kształt fali.  

Poduszka anatomiczna zapewniająca wyjątkowe podparcie TEMPUR® Original M, 50x31x10/7 cm

Na zamówienie
558 zł

 
Odpowiedni będzie również tzw. "motylek", czyli poduszka do spania nie tylko na boku, ale także na plecach i brzuchu. 

Poduszka ergonomiczna zapewniająca wyjątkowe oparcie w trakcie spania na brzuchu TEMPUR® Ombracio, 60x50 cm

Opracowana specjalnie dla osób śpiących na brzuchu
Na zamówienie
793 zł

 
Oprócz już wspomnianej poduszki anatomicznej, odpowiednia będzie także poduszka do spania na boku będąca wyrobem medycznym. Ta może mieć bardziej klasyczny kształt. W naszej ofercie znajdziesz na przykład poduszkę z piany pamięciowej Bio Double. 

Poduszka naturalna z dwoma stopniami twardości Bio Double, 72x42 cm

Naturalna poduszka z podwójnym odczuciem twardości.
W magazynie
499 zł

 

Materace odpowiednie do spania na boku  

Śpiąc na boku potrzebujesz materaca, który ustępuje w okolicach bioder i ramion, ale jednocześnie zapewni odpowiednie podparcie Twoim plecom. Idealnym rozwiązaniem są więc miękkie materace o twardości od 1 do 3. Przy zakupie materaca warto również zastanowić się nad poduszką. Doskonałą kombinacją jest na przykład materac z piany i relaksująca poduszka do spania na boku. 

Ulubione materace do spania na boku:  

Materac masujący z piany pamięciowej Air Massage Memory 3.0, 90x200 cm

W magazynie
3 369 zł

Materac partnerski Duo Plus Visco, 90x200 cm

W magazynie
1 739 zł

 

Spanie na boku u dzieci i niemowląt 

W przypadku niemowląt sen na boku nie jest zdrowy. Według amerykańskiego Narodowego Instytutu Zdrowia (NIH), ta pozycja zwiększa ryzyko zespołu nagłej śmierci łóżeczkowej. Jeśli dziecko przekręci się na bok lub brzuszek podczas snu, nie ma powodu do obaw, jednak rodzice powinni starać się kłaść dziecko zawsze na plecy lub starać się obracać dziecko na plecy jeżeli od dłuższego czasu leży na brzuchu lub boku. 

Jeśli masz starsze dzieci, nie musisz się obawiać tego, że zaczną spać na boku. Dziecko w nocy zmienia pozycje snu, a w okresie dojrzewania wybiera w ten sposób swoją ulubioną. Pamiętaj tylko, że dzieci w fazie wzrostu powinny spać na twardym materacu dziecięcym, ponieważ ich kręgosłup jeszcze się kształtuje i potrzebuje wsparcia. 
 

Spanie na boku w ciąży 

Jeżeli kobieta jest w ciąży często zaleca się aby spała na lewym boku. Poprawia to krążenie krwi między sercem, płodem, macicą a nerkami. Pomaga to również zmniejszyć nacisk na wątrobę. Pamiętaj jednak, że jeśli odczuwasz jakieś dolegliwości, które nasilają się w nocy, zawsze skonsultuj to z swoim lekarzem.