powrót do listy artykułów

W jaki sposób sport wpływa na jakość naszego snu?

Sen jest podstawową potrzebą fizjologiczną. Podczas snu regenerujemy się, relaksujemy i odnawiamy zasoby energii. Długotrwałe braki snu mają ogromny wpływ na nasze zdrowie i kondycję fizyczną.  Można powiedzieć, że sen wpływa na nasze osiągnięcią sportowe w jakiejkolwiek dziedzinie. Każdy sport wymaga użycia siły fizycznej, skupienia, co zapewne nie będzie łatwe w przypadku wyczerpania z niewyspania. Odpoczętemu organizmowi będzie dużo łatwiej łamać rekordy. 

Materace dla sportowców

Sport nas wyczerpuje

Wiemy już, że jakość snu ma wpływ na naszą kondycję fizyczną podczas uprawiania sportu. Czy jednak sport ma jakiś wpływ na jakość naszego snu? Oczywiście tak. Sport najczęściej jest fizycznie wyczerpujący, zatem efektem tego jest zmęczenie. Po intensywnym treningu nasze ciało jest bardzo zmęczone, zmęczone mięśnie bolą, zamykają się nam oczy ze zmęczenia. Bez energii nie jesteśmy w stanie funkcjonować, dlatego trzeba nabrać energii poprzez wysokiej jakości sen i relaks. Można powiedzieć, że ta sytuacja jest lepsza, bowiem najczęsciej padamy w łóżku ze zmęczenia i zasypiamy w parę minut. Sen jest wówczas głęboki, ciało potrzebuje regeneracji, podczas snu uzupełnia zapasy energii.  Jeżeli nie jesteśmy wyczynowymi sportowcami albo wysiłek fizyczny był bardziej intensywny niż zazwyczaj, mogą nas rano pobolewać mięsnie, jednak nie powinniśmy być zmęczeni. Również bóle mięśni dzięki dłuższemu snu zazwyczaj szybko mijają, więc jesteśmy przygotowani na nowe osiągi. 

Nie możemy spać

Druga możliwość jak nasz sen może wpływać na osiągnięcia sportowe jest taka, że nie możemy usnąć. Ciało jest nieustannie rozbudzone, rozgrzane a sen nie przychodzi. Jednocześnie możemy czuć się bardzo zmęczeni, usnąć jednak nie możemy. Kiedy się nam to wreszcie uda, budzimy się co chwilę i zostajemy w płytkiej fazie snu nawet przez całą noc.  Wysokiej jakości, głeboki sen przychodzi zazwyczaj dopiero następnej nocy, ponieważ ciało nie jest zregenerowane i ma zaległości z poprzedniej, niemal nieprzespanej  nocy.  

Materace dla sportowców

Dla aktywnych sportowców niektóre materace są w większym stopniu odpowiednie niż pozostałe. Dla regeneracji mięśni jest idealny materac z efektem masującym, który zwiększa ich ukrwienie. Dzięki temu budzisz się rano odpoczęty i świeży. Ważne jest także podparcie kręgosłupa i kręgów szyjnych, wybieraj zatem materac z bardziej twardym odczuciem lub profilowanym do 5 stref rdzeniem. Profilowanie rdzenia lepiej rozkłada nacisk ciała na całym materacu i przynosi większy komfort podczas snu. Doskonałą zaletą, którą docenią sportowcy, jest termoregulacja w niektórych materacach. Dzięki niej w nocy nie będzie ci ani zbyt zimno, ani za ciepło, utrzymuje stałą temperaturę w łóżku. Skorzystaj z porady naszych specjalistów w salonach DlaSpania i wybierz najlepszy materac dla siebie.


Najnowsze artykuły

Spokojny i zdrowy sen w trakcie ciąży – 2. trymestr

W drugim trymestrze ciąży dochodzi do całkowitego uspokojenia objawów. Poranne mdłości ustępują a ciąża przestaje Was ograniczać. Mimo to nadal dobrze jest przestrzegać określonych zasad zdrowego snu. 

więcej

10 wskazówek, jak zaoszczędzić więcej czasu na sen II część

W pierwszej części naszego artykułu otrzymałeś parę rad, jak zaplanować dzień, aby pozostać produktywnym i jednocześnie wygospodarować więcej czasu na sen. Sen wymaga czasu, jeżeli nie nadążamy realizować naszych obowiązków, mamy tendencję okradać się o czas potrzebny na wypoczynek. To szkodzi nie tylko zdrowiu, ale ma wpływ na naszą produktywnosć. Jak poradzić sobie z codziennymi obowiązkami szybciej?

więcej