powrót do listy artykułów

Skutki bezsenności i nadmiernego spania

Krótkoterminowy niedostatek spania

 

Najczęściej spotykamy się z krótko terminowym niedostatkiem snu, który nie ma wyraźniejszego wpływu na nasze zdrowie. Ludzki organizm ma bowiem autoregulacyjną zdolność kompensacji niedostatku snu z poprzedniej nocy.

Podstawowym symptomem niedostatku snu albo naruszenia jego kontynuacji jest oczywyście ospałość. Deprywacja snu przejawia się:

  • obniżeniem standardowej zdolności mentalnej,
  • obniżeniem motywacji do wykonywania czynności i zainteresowaniem o otoczenie,
  • złym nastrojem i nieprzyjemnymi uczuciami,
  • pogorszoną dedukcją (mylne decyzje i  liczne błędy),
  • przedłużeniem czasu reakcji,
  • podwyższoną drażliwością, agresywnością, depresjami, stresem, utratą pamięci itd.

Naukowcy mówią, że po 17 godzinach bez snu zachowujemy się jak z 0,5% alkoholu w krwi (2 szklanki wina). Także przeprowadzili badania dotyczące długoterminowej deprywacji snu. Po 3-4 dniach bez snu wzmacniają się wszystkie powyżej wymienione symptomy. Dochodzi do poczucia zagrożenia, zaburzenia orientacji przestrzennej, zaburzenia mowy, zaburzenia koordynacji sensomotorycznej (np. drgawki rąk) i do zmian percepcyjnych (np. zaburzenia widzenia przestrzennego, halucynacje, paranoje), utratą logicznego myślenia itd.

  

Chroniczny niedostatek snu

 

Chroniczny niedostatek snu może powodować:

  • obniżenie zdolności organizmu do obrony,
  • bóle głowy,
  • powolne rośnięcie dzieci.

Naukowcy również spodziewają się, że deprywacja snu może podwyższać ryzyko nadwagi i otyłości, bo podczas snu są aktywne hormony regulujące apetyt i przybór wagi.

Jednodniowa albo dwudniowa deprywacja snu obniża produkcję białych krwinek, obniżenie zdolności organizmu do obrony przeciw chorobom infekcyjnym (np. katar lub grypa). Natomiast u ludzi nabierających sił po operacji lub chorobie potwierdzono zwiększoną potrzebę głębokiego snu. To znaczy, że sen i system immunologiczny są powiązane. Nawet została udowodniona wyższa umieralność u osób śpiących mniej niż 6,5 godzin. 

Nadmierne spanie

 

Z drugiej strony, umieralność jest także wyższa u osób śpiących więcej niż 9 godzin cierpią oni częściej na zawały serca. Ponadto spodziewano, że za długi sen albo spanie w nieprawidłowym czasie może powodować podobne symptomy jak niedostatek snu (drażliwość, zaburzenie koncentracji itd.).


Najnowsze artykuły

Gdy boli szyja podczas używania poduszki zdrowotnej

Kupiliście poduszkę ortopedyczną i od tego czasu cierpicie na ból kręgosłupa szyjnego albo od tego czasu źle śpicie? Nie jesteście pewni, czy kupiliście odpowienią poduzskę? Na wszytkie pytania odpowiedzą  specjaliści z Centrum zdrowego snu. Niketórzy ludzie twierdzą, że dopiero po…

więcej

Pomysły i triki na bezsenność

Wstawajcie i zasypiajcie zawsze w jednakowym czasie - nawet w weekend.  Nie śpijcie w ciągu dnia. Cztery godziny przed spaniem nie pijcie napojów z kofeiną - kawę, herbatę, colę. Dwie godziny przed spaniem nie pijcie alkoholu i nie palcie. Jeżeli was palenie uspokaja,…

więcej