powrót do listy artykułów

Skutki bezsenności i nadmiernego spania

Krótkoterminowy niedostatek spania

 

Najczęściej spotykamy się z krótkotermninowym niedostatkiem snu, który nie ma wyraźniejszego wpływu na nasze zdrowie. Ludzki organizm ma bowiem autoregulacyjną zdolność kompensacji nidostatku snu z poprzedniej nocy.

Podstatwowym symptomem niedostatku snu albo naruszenia jego kontynuity jest oczywyście ospałość. Deprywacja snu przejawia się:

  • obniżeniem standardowej zdolności mentalnej,
  • obniżeniem motywacji do czynności i do interesu o otoczenie,
  • złym nastrojem i nieprzyjemnymi uczuciamy,
  • pogorszeną dedukcją (myłne decyzje i  liczne błędy),
  • przedłużeniem czasu reakcji,
  • podwyższoną drażliwością, agresywnością, depresjami, stresem, utratą pamięci itd.

Naukowcy mówią, że po 17 godzinach bez snu zachowujemy się jak z 0,05% alkoholu w krwi (2 szklanki wina). Także przeprowadzili badania dotyczące długoterminowej deprywację snu. Po 3-4 dniach bez snu wzmacniają się wszystkie powyżej wymienione symptomy. Dochodzi do poczucia zagrożenia, zaburzenia orientacji przestrzennej, zaburzenia mowy, zaburzenia koordynacji sensomotorycznej (np. drgawki rąk) i do zmian percepcyjnych (np. zaburzenia widzenia przestrzennego, halucynacje, paranoia), utratą logiczneho rozważania itd.

  

Chroniczny niedostatek snu

 

Chroniczny niedostatek snu może powodować:

  • obniżenie zdolnośi organizmu do obrony,
  • bóle głowy,
  • powolne rośnięcie dzieci.

Naukowci również spodziewają się, że deprywacja snu może podwyższać ryzyko nadwagi i otyłości, bo podczas snu są aktywne hormony regulujące apetyt i przybór wagi.

Jednodzienna albo dwudzienna deprywacja snu obniża produkcję białych krwinek, obniżenie zdolnośi organizmu do obrony przeciw chorobom infekcyjnym (np. katar lub grypa). Natomiast u ludzi po nabierających sił po operacji lub chorobie potwierdzono zwiększoną potrzebę głębokiego snu. To znaczy, że sen i system immunologiczny są powiązane. Nawet została odowodniona wyższa umieralność u osób śpiących mniej niż 6,5 godzin. Sen trwający 5 i mniej godzin potem 2-3 razy zwiększa ryzyko chorob kardiowaskularnych.

Nadmierne spanie

 

Na drugą stronę, umieralność jest także wyższa u osób śpiących więcej niż 7,4 godziny i osoby śpiące więcej niż 9 godzin cięrpią więcej na zawały serca. Ponadto spodziewano, że za długi sen albo spanie w nieprawidłowym czasie może powodować podobne symptomy jak niedostatek snu (drażliwość, zaburzenie koncentracji itd.).


Najnowsze artykuły

Sypialnia - miejsce dla wypoczynku

Rola sypialnia często jest w projektach domów rodzinnych lekceważona. W dzisiejszych szybkich czasach większość architektów kieruje się opinią, że sypialnia jest miejscem tylko dla przenocowania i wystarczy zainwestować do niej minimum przestrzeni, czasu i środków finansowych. Tylko że…

więcej

7 powodów, dlaczego poduszka jest najlepszym prezentem

Naukowcy wskazali 3 najbardziej stresujące wydarzenia w życiu, są nimi: ślub, rozwód i przeprowadzka. A co z dawaniem prezentów? Czy już podjęliście decyzję, co dacie swoim bliskim pod choinkę?

więcej

Dyskusja do artykułu



podany e-mail nie będzie wyświetlany przy pytaniu