powrót do listy artykułów

Co dzieje się z ciałem w przypadku braku snu?

Zmęczenie jest naturalną reakcją na brak snu. Jeśli nie możecie utrzymać otwartych oczu także po dwunastogodzinnym śnie, to znaczy, że coś jest nie tak. Budzicie się rozdrażnieni lub niewyspani? Śpicie mało lub budzicie się przez całą noc? Macie po przebudzeniu uczucie, jakbyście się nie wyspali? Jeśli to uczucie jest Wam dobrze znane i regularnie się pojawia, przeczytajcie uważnie.

Co dzieje się z ciałem w przypadku braku snu

Sen jest podstawową potrzebą fizjologiczną i jest niezbędny dla prawidłowego funkcjonowania organizmu. Człowiek powinien codziennie spać minimum 8 godzin. W przypadku, gdy śpi mniej, powstaje deficyt senny, który może się gromadzić do momentu, aż spowoduje problemy zdrowotne. Podczas snu regeneruje się głównie centralny system nerwowy i jeśli mu to uniemożliwicie lub wyraźnie skrócicie czas, po którym może się zregenerować, czeka Was pogorszenie się procesu myślenia, pamięci i uwagi. Jeśli ten stan trwa dłuższy czas, dochodzi do znacznego obniżenia jakości życia i powstaje zagrożenie wystąpienia poważnych chorób.

W takiej sytuacji, jeśli to możliwe, rozplanujcie swoje obowiązki w taki sposób, aby nie kolidowały z czasem przeznaczonym na spanie i abyście mieli wystarczająco dużo czasu na odpoczynek dla ciała. Czasami oczywiście zdarza się tak, że śpicie wystarczającą ilość godzin i również nie czujecie się wypoczęci, lub godzinami leżycie w łóżku i nie możecie usnąć.

Możliwe przyczyny i rozwiązania

Powodów, dlaczego sen nie przynosi Wam wystarczającej ilości odpoczynku, jest kilka. Jednocześnie znajdziecie tutaj także rozwiązania, w jaki sposób zapobiec niektórym problemom lub całkowicie ich uniknąć.

Środowisko

To, gdzie śpicie, ma wyraźny wpływ na zasypianie i całkowitą jakość snu. Sypialnia powinna być zawsze posprzątana, pozbawiona kurzu i nieczystości, które mogłyby Was w nocy drażnić. Pilnujcie także temperatury powietrza. W przegrzanym pomieszczeniu będziecie mieć problem nie tylko z zaśnięciem, ale także będzie Was budzić w nocy gorąco. Tak samo, jeśli będziecie mieć w pokoju zimno. Swoją rolę odgrywa także ustawienie mebli. Jeśli łóżko umieszczone jest przy oknie, mogą Wam przeszkadzać hałasy z ulicy, uliczne oświetlenie lub przeciąg.

Rozwiązanie: Meble należy rozmieścić w taki sposób, aby było Wam przyjemnie. Wielu ludzi urządziło sypialnie według zasad feng shui, czyli starej chińskiej metody opartej na naturalnej energii oraz równowadze i od tej pory śpi im się lepiej. Przed spaniem należy dobrze wywietrzyć pomieszczenie, a jeśli macie ogrzewanie ustawione na wyższy stopień, zmniejszcie je. Idealna temperatura to około 17°C.

Elementy rozpraszające

Jeśli dokucza Wam zmęczenie, zastanówcie się nad swoimi nawykami związanymi ze spaniem. Jeśli na przykład zasypiacie przed telewizorem, jest prawdopodobne, że w nocy obudzi Was jego dźwięk, co więcej nie sprzyja to dobrej jakości snu, sen jest tylko powierzchniowy. Również telefon przy głowie czy głośno tykający budzik może zakłócać Wasz sen. Częstą przyczyną niskiej jakości snu jest także nadmierna obecność światła. Może to być spowodowane niewystarczającym zaciemnieniem okien, zaświeconą lampką, oświetleniem Led przymocowanym do łóżka lub, wyżej wspomniane, urządzenia elektroniczne. Wystarczająca ilość ciemności dla spania jest bezpośrednio związana z wytwarzaniem ważnego dla nas hormonu – melatoniny, której produkcja wzrasta właśnie w nocy.

Melatonina jest niezbędna dla dobrej jakości snu Jeśli człowiek ma obniżony poziom melatoniny, cierpi na bezsenność.

Rozwiązanie: Wynieście z sypialni wszystkie sprzęty elektroniczne. Wszystkie te urządzenia zakłócają spokojny sen. Jeśli nie jest to możliwe, postarajcie się chociaż wyłączyć je i wyjąć wtyczki z kontaktu. Jeśli w sypialni nie jest wystarczająco ciemno, kupcie nowe, grubsze zasłony, które nie przepuszczają światła.

Złe nawyki przed spaniem

Jeśli Wy także należycie do ludzi, którzy lubią obfitą kolację i od razu po posiłku idą spać, czas to zmienić, ponieważ z pełnym żołądkiem gorzej się zasypia. Także alkohol nie jest dobrym wyborem. Mimo że wydaje nam się, że pomaga osiągnąć głęboki sen, jest odwrotnie. W przypadku, gdy idziecie spać po spożyciu alkoholu, ciało zamiast odpoczynkowi poświęca się rozkładowi etanolu, dlatego też budzicie się zmęczeni. Uwagę należy zwracać także na popołudniowe duże spożycie kawy, zielonej herbaty, napojów energetycznych czy też Coca coli, które zawierają kofeinę. To, co robicie przed spaniem ma również bezpośredni wpływ na zasypianie. Badania potwierdzają, że ludzie, którzy oglądają dużo telewizji, grają w gry na telefonie lub siedzą przy komputerze, częściej cierpią na zaburzenia snu niż ludzie, którzy poświęcają się innym czynnościom. Jest to spowodowane tym, że urządzenia elektroniczne emitują zimne niebieskie światło, które daje wrażenie światła dziennego, dlatego też w ten sposób „oszukiwany” mózg utrudnia zaśnięcie.

Rozwiązanie: Ostatni posiłek należy zjeść godzinę lub dwie przed spaniem. Kolacja powinna być lekka, aby w nocy zbytnio nie obciążała żołądka. Nie należy pić napojów, które mogłyby zbytnio pobudzać. Zamiast tego można zaparzyć herbatkę ziołową, która przyjemnie rozluźnia. Na przykład herbatę z melisy już od wieków stosuje się jako naturalny lek na bezsenność. Zamiast oglądać telewizję czy pracować przy komputerze spróbujcie poczytać książkę lub porozmawiać z rodziną o tym, jak Wam minął dzień.

Nieodpowiednie łóżko, materac lub pościel

Dużą rolę odgrywa także dobrze dobrane łóżko. Wszystko jedno czy wybierzecie tapicerowane, czy z litego drewna, zawsze powinno być wygodne i powinniście mieć w nim wystarczająco dużo miejsca, niezależnie od tego, czy śpicie sami, czy nie. W tym przypadku ważny jest także odpowiedni materac. Materac jest podparciem całego ciała, dlatego też, jeśli nie macie odpowiedniego, nie tylko rano będziecie się budzić zmęczeni, ale także może Was zaskoczyć ból pleców lub kręgosłupa szyjnego.

Rozwiązanie: Skoncentrujcie się na swoim łóżku, czy spełnia zasady zdrowego snu, jeśli nie, zastąpcie je nowym. Najważniejszy jest odpowiedni materac. Możecie wybierać z najróżniejszych typów, rodzajów i materiałów. Kręgosłupem każdego łóżka jest stelaż. Gwarantuje on materacowi długą żywotność i prawidłową funkcję ortopedyczną ;

Nie zapominajcie także o artykułach pościelowych – poduszkach, kołdrze. Ważna jest także poszewka, w której będziecie się dobrze czuć. Jeśli nie wiecie, jakie akcesoria wybrać i jakie macie możliwości, zwróćcie się do naszej obsługi klienta, która chętnie doradzi, co jest dla Was najlepszym rozwiązaniem.

Przegapienie swojej godziny

Praca do późnej nocy jest dużym problemem, który jest ściśle powiązany z niską jakością snu. Jeśli „przegapicie swoją godzinę“, będzie Wam się gorzej zasypiać i jest większe prawdopodobieństwo, że będziecie się budzić w nocy. Co więcej, w połączeniu z wczesnym wstawaniem w dalszej perspektywie czasowej mogą się pojawić problemy zdrowotne. Każdy ma swoje granice wydajności i z pewnością nie powinny być przekraczane.

Rozwiązanie: Nie pracujcie do późnej nocy, starajcie się wszystkie swoje obowiązki wykonać w dzień. Co robić w przypadku, gdy wstajecie wcześnie i chcecie przespać 8 godzin, musicie położyć się do łóżka wcześniej? Postawcie na regularny tryb i wypracujcie sobie nawyk. Jeśli każdego dnia o tej samej godzinie położycie się do łóżka, nawet jeśli na początku nie będzie Wam się chciało spać, ciało po pewnym czasie wypracuje sobie nawyk, będziecie bez problemu zasypiać i rano wstawać wypoczęci.

Stan psychiczny

Z wysoką jakością snu związany jest także stan psychiczny człowieka. Jeśli coś Wam się nie udaje, nie idzie po Waszej myśli, przeżywacie stres i macie głowę pełną problemów, zabiera Wam to mnóstwo energii, którą koniecznie musicie uzupełnić. Jeśli w nocy, kiedy powinniście odpoczywać i nabrać sił na następny dzień, zamiast spać, wpatrujecie się w pustkę, przewracacie się z boku na bok, a kiedy już w końcu zaśniecie, za chwilę znów jesteście na nogach, jest to poważny problem.

Rozwiązanie: Spróbujcie uprościć sobie życie. Jeśli żyjecie jak na karuzeli praca-rodzina-obowiązki, to czas wyłączyć się na chwilę i skoncentrować się na samych sobie. Pracy, której nie musicie koniecznie robić, po prostu nie róbcie. Jeśli macie dzieci, zawieźcie je do babci na weekend i wygenerujcie czas dla siebie i swoich spraw. Poświęćcie czas na swoje zainteresowania lub czynności, które sprawiają Wam przyjemność. Albo po prostu napuśćcie sobie wody do wanny, zapalcie zapachowe świeczki i róbcie nic. Jeśli macie pełną głowę problemów przed spaniem i nie możecie jej wyłączyć, spróbujcie wieczorem zaparzyć sobie herbatkę ziołową, pomedytować lub zakupić poduszkę ziołową, która wypełni zapachem pokój i pomoże Wam się rozluźnić. Nie zapomnijcie o tym, że wskutek deprywacji snu mogą powstać także poważniejsze stany, jak na przykład depresja czy apatia, albo ciągłe rozdrażnienie i agresja. Jeśli zmęczenie nie znika i Wasz stan psychiczny się nie polepsza, zwróćcie się do specjalisty.

Objaw choroby

Trwałe, uporczywe zmęczenie i niskiej jakości sen może być także wynikiem osłabionej odporności, przechodzonej choroby czy stanu zapalnego w organizmie. Powodem bywa także brak witamin A, B, C, D lub E, albo kiedy brakuje Wam wapnia, magnezu lub cynku. Również brak substancji, które biorą udział w hemopoezie (żelazo, kwas foliowy, witamina B12 i B6), może prowadzić do zmęczenia, ponieważ czerwone krwinki przenoszą tlen niezbędny do tworzenia energii.

Zmęczenie może być także ostrzeżeniem przed poważniejszymi chorobami, jakimi są różne infekcje, anemia czy problemy z tarczycą. Może być powiązana także z cukrzycą lub chorobami serca, wątroby lub nerek. W przypadku kobiet przyczyną zmęczenia mogą być wahania poziomu hormonów w czasie ciąży lub menopauzy. Powodem może być także nagromadzenie toksyn w organizmie lub leki. Jeśli jednak zmęczenie jest długotrwałe i bez oczywistej przyczyny, winny może być także zespół chronicznego zmęczenia..

Rozwiązanie: Spróbujcie żyć zdrowiej. Wprowadźcie aktywność fizyczną, możecie polepszyć swój styl życia i sposób odżywiania. Jedzcie z rozwagą i w taki sposób, abyście mieli wystarczającą ilość witamin, minerałów i składników odżywczych. Witaminę C znajdziecie w owocach, warzywach i przede wszystkim w rokitniku czy dzikiej róży. Witamina E znajduje się w tłustych rybach, orzechach i nasionach. Bogate w witaminę B są delikatesowe suszone drożdże lub piwo w małej ilości. Wapń uzyskamy z maku, produktów mlecznych, orzechów i ryb. Magnez zawierają ziarna w całości, warzywa liściaste czy kakao. Cynk w niezbędnej ilości znajdziemy w nasionach dyni lub tłoczonym z nich oleju. W żelazo bogate są warzywa liściaste, pokrzywa czy też morele. Jednak jeśli zmęczenie dokucza Wam w dłuższej perspektywie czasowej, zgłoście się do lekarza w celu wykluczenia poważniejszych chorób.


Najnowsze artykuły

Walczcie z jesienną depresją poprzez efektywny sen

Letnie dni już pomału się z nami żegnają a nasze ciało odczuwa to bardzo intensywnie. Dzień zaczyna się skracać i szybko robi się ciemno. Rano i wieczorem jest nam zimno, ale po południu słońce może nas jeszcze porządnie ogrzać. Jak co roku przyszła pora na jesień. 

więcej

Męczy Cię przegrzewanie się w łóżku w trakcie letnich miesięcy? Stop nieprzespanym nocom.

Sporo osób, wraz z nadejściem wysokich temperatur zaczyna się przebudzać w nocy, odkrywać kołdrę, a następnie znowu przykrywać, ponieważ zaczyna im być chłodno. Jak rozwiązać zmiany temperatur raz na zawsze?

więcej