powrót do listy artykułów

7 największych mitów o spaniu

Bez dobrego nocnego wypoczynku nie możemy normalnie istnieć. Lecz o spaniu krąży dużo mylnych informacji.

1.  Budzę się w nocy, to cierpię na bezsenność


Budzenie się w nocy nie znaczy automatycznie że cierpimy na bezsenność. Jest absolutnie normalne budzić się nawet kilka razy podczas nocy. Większość z nas o tym nawet nie wie i myślimy, że śpimy bez przerwy. Jeżeli krótko po obudzeniu znów zaśniemy, to nie ma problemu. Istnieje głęboki sen fizyczny, kiedy ciało relaksuje się (dochodzi do spadku ciśnienia krwi, sekrecji hormonów) i głęboki sen paradoksalny, kiedy ciało już jest gotowe do obudzenia, ale mózg jeszcze intensywnie odpoczywa. Wtedy śnią się nam sny i mózg układa przeżycia, jest w fazie tłumienia i otwiera się podświadomość. Budzimy się w tej fazie i także między pojedynczymi cyklami. Rano człowiek zazwyczaj nie pamięta, że podczas snu klika razy obudził się i natychmiast znów zasnął.
 

2.  W weekend mogę spać do zapasu


Byłoby fajne mieć taki mały zapas spania, z którego można czerpać w ciągu tygodnia pracowniczego. Niestety sen w taki sposób nie działa. Na uniwersytecie w Chicago  naukowcy prowadzili badania rytmów snu i strwierdzili, że ciała nie można okłamać. Zmiany długości snu - któtki sen podczas tygodnia pracowniczego i długi sen w weekend, mają niegatywny wpływ na ludzki organizm, który potem nie może działać na 100%.
 

3.   Muszę spać 8 godzin dziennie


Lekarze mówią, że najlepiej spać 7-8,5 godzin dziennie. Natomiast każdy z nas jest inny i mamy różne wymagania dotycząca długości snu. Niektórym wystarczą 4 godziny, ale niektórzy z nas potrzebują nawet 10 godzin snu. Jakość snu i wypoczynku zależy na tym, czy odbędą się kompletne cykle snu włącznie z fazami najgłębszego snu. Nie zależnie od tego, czy cały cykl odbędzie się za 4 albo 10 godzin.

 

4.   Dzięki alkoholu wyśpię się lepiej


Jeżeli przed spaniem wypijecie połowę butelki wódki, prawdopodobnie szybko zaśniecie, ale rano będziecie zmęczeni i niewyspani. Alkohol pomaga łatwiej zasnąć, ale podczas jego wchłaniania i rozkładania sen jest płytki. Zazwyczaj obudzimy się wcześniej, niż jest dla nas zdrowe i jakość snu jest zła.

5.   Podczas snu ciało niczego nie działa


W nocy większość procesów fizycznych jest minimalna - temperatura ciała, ciśnienie krwi i częstotliwość oddychania spadają. Nasze ciało wykorzystuje to dla regeneracji komórek i wytwarzania nowych połączeń neuronowych w mózgu. Dobry sen poprawia koncentrację, pozytywnie wpływa na immunitny system i ma prewentywne działanie przeciw chorobom kardiowaskularnym. Ponadto w ćmie produkuje organizm hormon melantonin, który między innymi spowalnia starzenie.

6.   Pigułka zawsze pomoże


Jeżeli czujecie się długotwało niewyspani i nie jesteście w stanie pełnić aktywności codzienne, warto pomyśleć co jest problemem. Idealne jest pokonać bezsenność bez lekarstw. Pomyślcie o tym, czy kładziecie się spać i wstajecie prawidłowo, czy uprawiacie jakiś sport... Jeżeli nie możecie kłaść się spać prawidłowo w pewną porę, polecamy przynajmniej prawidłowe wstawanie. Paradoksalnie czas snu skraca się, ale dochodzi do synchronizacji procesów biologicznych, powiązanych nie tylko ze spaniem, ale także z innymi procesami w organiźmie.
Jeżeli chodzi o bezsenność spowodowaną tragicznymi wydarzeniami lub ważnymi problemami, trzeba iść do lekarza po lekarstwa, których zazwyczaj używano przez 4-6 tygodni. Na długotrwałą bezsenność, która nie jest reakcją na żadne wydarzenia, polacano leki zawierające melantonin.
 

7.   Czym więcej jestem zmęczony, tym lepiem się wyśpię

Skrajne zmęczenie natomiast może spowodować problemy ze spaniem. Po wyczerpującym dniu czujemy się absolutnie zmęczeni, ale mamy głowę pełną myśli i nie możemy zasnąć. Kiedy zaśniemy (często za pomocą lekartsw), nasz sen jest płytki i nie dodaje nam energii.

Nasz typ:


Sprawdzić, czy nasz sen naprawdę jest dobry, można kilkoma sposobami. Albo subiektywnie za pomocą kwestionariusza, albo obiektywnie za pomocą polysomnografii w laboratorium snu, gdzie  dokładnie zbadają rytm naszego snu i ustalą diagnozę.


ŹRÓDŁO: SHUTTERSTOCK.COM


Najnowsze artykuły

5 kroków do zdrowego snu

Przedstawiamy proste zestawienie najważniejszych kroków, które prowadzą do idealnego, a przede wszystkim zdrowego snu.

więcej

Jaka jest żywotność materaca i jak można na nią wpływać?

Regularna wymiana materaców jest niezwykle istotna, a mimo to często się o niej zapomina. Po co mamy zmieniać materac, jezeli już od 15 lat dobrze służy? Głównym powodem jest właśnie czas i chociaż  często nie widać tego po materacu, jego jakość wraz z upływającym czasem wyraźnie spada.

więcej